FOREDRAG & UNDERVISNING - Kirkegaard i gymnasiet
Litterær iscenesættelse på de sociale medier
Ifølge Søren Kierkegaards etiker er man sin egen ansvarshavende redaktør.
Man har et ansvar for de valg, man træffer, og som er med til at skabe ens identitet og personlige fortælling.
Læst med moderne øjne indbefatter det også vores færden på de sociale medier og de digitale fortællinger, vi skriver og er en del af på nettet.
Er der styr på de digitale aftryk?
De konkrete tal lyver ikke. Ifølge Statens Institut for Folkesundhed bliver hver 4. unge kvinde udsat for krænkende kommentarer og får tilsendt eller delt billeder uden deres samtykke. Kierkegaard er derfor i høj grad aktuel i en digitaliseret tid, hvor det er vigtigt at styrke vores digitale kompetencer og digital dannelse.
Umbrella, Danmarkshistoriens største sag om digitale krænkelser, hvor 1004 unge er sigtet for at have delt krænkende video- og billedmateriale med en 15-årig pige og fem unge drenge, understreger, hvor vigtigt det er at sætte digital dannelse på skemaet.
UNDERVISNING
#basic
Kierkegaard inspirerer eleverne til refleksion og til at tage ansvar for det,
de skriver til hinanden på nettet
- Eleverne får en introduktion til Kierkegaards filosofi og bliver undervist i, hvordan de arbejder med litterær iscenesættelse i et bredt perspektiv med uddrag fra Kierkegaards Enten-Eller til autofiktion og sociale medier.
- Vi undersøger de klassiske træk fra dagbogsgenren og brevromanen og perspektivere til de sociale medier.
- Vi sætter fokus på både den klassiske dagbogsroman og den digitale dagbog, herunder blogs og Twitter-romanen, og vi ser på, hvad brevromanen har til fælles med chats og SMS-noveller.
- Undervisningen har fokus på relevante opgaver og diskussioner om digital dannelse og litterær iscenesættelse. Diskussioner, der er afgørende for, at eleverne bliver bevidste om, at de har et ansvar for de digitale aftryk, de vælger at sætte, når de 'liker', kommenterer, skriver opdateringer og deler videoer og billeder, fordi de aftryk bliver en del af deres egen og andres virtuelle fortælling og identitet.
FOREDRAG
#POPULAR
Hvordan kan Kierkegaard styrke den digitale dannelse?
- Foredraget er inspireret af Kierkegaards Enten-Eller og har fokus på litterær iscenesættelse og digital dannelse.
- I møder Kierkegaards litterære karakterer; spidsborgeren, æstetikeren, etikeren og den religiøse.
- Vi ser på, hvordan Kierkegaard bruger dagbogs- og brevformen til at iscenesætte sine fortællere.
- Vi undersøger, hvordan de sociale medier er bygget op efter de egenskaber, vi kender fra dagbogs- og brevromanerne og kigger nærmere på SMS-noveller og Twitter-romanen.
KURSUS
#PREMIUM
Kierkegaards filosofi og litterær iscenesættelse i et bredt perspektiv
- Introduktion til Kierkegaards værk Enten-Eller og hans arketypers livsanskuelser med fokus på litterær iscenesættelse.
- Sammenhængende genreforståelse for dagbogs- og brevromanen og autofiktion.
- Vi undersøger de sociale mediers litterære kendetegn.
- I får viden ogredskaber, som I kan bruge i undervisningen, når eleverne skal arbejde med de sociale medier som perspektiveringsværktøj i tekstanalyse.
- Billeder, videoer og opgaver er et miks af traditionelle øvelser og nye måder at arbejde med litterær iscenesættelse på i undervisningen.
Det er muligt at booke længere undervisningsforløb om Kierkegaard og litterær iscenesættelse i en moderne og digital verden.
FORLØB
Undervisning
MÅLGRUPPE
GYMNASIEELEVER
TID
90 MINUTTER
TEMAER
DIGITAL DANNELSE
LITTERÆR ISCENESÆTTELSE
KIERKEGAARDS AKTUALITET
UDDRAG FRA ENTEN-ELLER
KIERKEGAARDS ARKETYPER
SOCIALE MEDIER
FRA DAGBOGSROMANEN TIL TWITTER
FRA BREVROMANEN TIL CHATS
FORM
Undervisning
Målgruppe
Elever på ungdomsuddannelser
udbytte
digital dannelse
basic intro til litterær iscenesættelse
indsigt i kierkegaards arketyper
sammenhængende genreforståelse
perspektiveringsværktøjer
KONTAKT
Foredrag
MÅLGRUPPE
DANSKFAGGRUPPER
TID
90 MINUTTER
TEMAER
KIERKEGAARD PÅ SKEMAET
DIGITAL DANNELSE
LITTERÆR ISCENESÆTTELSE
KIERKEGAARDS AKTUALITET
SOCIALE MEDIER SOM LITTERATUR
FRA DAGBOGSROMANEN TIL TWITTER
FRA BREVROMANEN TIL CHATS
INSPIRATION TIL OPGAVER
FORM: Foredrag
UDBYTTE:
digital dannelse
INTRO TIL litterær iscenesættelse
indsigt i kierkegaards arketyper
sammenhængende genreforståelse
perspektiveringsværktøjer
aktuelle tekster og øvelser
KONTAKT
Kursus
MÅLGRUPPE
DANSKFAGGRUPPER
TID
HALVDAGSKURSUS
TEMAER
KIERKEGAARD PÅ SKEMAET
DIGITAL DANNELSE
LITTERÆR ISCENESÆTTELSE
KIERKEGAARDS AKTUALITET
SOCIALE MEDIER SOM LITTERATUR
FRA DAGBOGSROMANEN TIL TWITTER
FRA BREVROMANEN TIL CHATS
ANALYTISKE REDSKABER
ØVELSER OG OPGAVER TIL ELEVERNE
FORM: UNDERVISNING
UDBYTTE:
digital dannelse
INTRO TIL LITTERÆR ISCENESÆTTELSE
uddrag fra enten-eller og tekster
INDSIGT I KIERKEGAARDS ARKETYPER
SAMMENHÆNGENDE GENREFORSTÅELSE
perspektiveringsværktøjer
analytiske redskaber
AKTUELLE TEKSTER, videoer, billeder OG opgaver
KONTAKT
UNDERVISNING
#BASIc
Hvordan Kierkegaard kan bidrage til den digitale dannelse og inspirere os til at tage ansvar for det, vi skriver til hinanden på nettet?
- Vi ser på, hvordan Kierkegaard bruger dagbogs- og brevformen til at iscenesætte sine fortællere. Vi undersøger, hvordan de sociale medier er bygget op efter de egenskaber, vi kender fra dagbogs- og brevromanerne og kigger nærmere på SMS-noveller og Twitter-romanen.
WORKSHOP
#POPULAR
Arbejd med Kierkegaard i en moderne kontekst og litterær iscenesættelse i et bredt perspektiv med fokus på digital dannelse.
Foredrag, undervisning og kursus kan tilpasses:
Højskoler - uddannelsesinstitutioner - biblioteker - folkekirken - organisationer - AOF